اصطلاحات اولیه در طراحی وب سایت 1

اصطلاحات اولیه در طراحی وب سایت 1

طراحی سایت

اصطلاحات اولیه ای در طراحی وب سایت وجود دارد که دانستن آنها هم برای کسانی که به طراحی وب سایت مشغولند و هم برای کسانی که یک سایت طراحی شده دارند لازم و ضروری است . در این مقاله به توضیح مختصری در مورد هر کدام از این واژه ها می پردازیم.

Web Page ( صفحه‌ی وب ):
به تصاویر و نوشته هایی که در قالب یک صفحه از طریق اینترنت قابل دسترسی باشد صفحه وب می گویند .

Web Site ( وب سایت ) :
به مجموعه ای از صفحات وب که توسط آدرس مخصوصی قابل دسترس است وب سایت می گویند وب سایت ها به دو نوع استاتیک و داینامیک تبدیل می شوند . وب سایت ها در انواع سایت های خبری ، شرکتی ، فروشگاهی و …طراحی می شوند .

Domain ( نام ) :
نام مخصوص هر سایت که به عنوان آدرس سایت مشخص می شود و با نوشتن آن در مرورگر می توان به سایت مورد نظر وارد شد . مثلا با تایپ آدرس tgsh.ir در مرورگر به سایت تجارت گستر شهریار وارد می شویم.

Web Host ( میزبان وب ) :

میزبان وب یا هاست به کامپیوتری گفته می شود که اطلاعات چند سایت روی آن قرار می گیرد . هنگامی که یک کاربر آدرس یک سایت را در مرورگر می نویسد از طریق وب سرور مرورگر با هاست ارتباط برقرار کرده و صفحه ی مورد نظر کاربر را به نمایش می گذارد .

Web Server ( وب سرور ) :

اغلب وب سرور با میزبان وب هم معنی در نظر گرفته می شود که درست نیست .وب سرور در واقع به نرم افزاری گفته می‌شود كه بر روی كامپیوتر میزبان نصب شده و صفحات وب درخواستی مرورگرهای وب را برای آنها ارسال می‌نماید .

Static Page ( صفحه‌ی ثابت ) :
صفحه های استاتیک صفحاتی هستند که معمولا ثابت بوده و مطالب آن برای تمامی مراجعه کنندگان یکسان می باشد. این صفحات برای سایت هایی که نیاز به تغییرات زیادی ندارند استفاده می شود .

Dynamic Page ( صفحه‌ی پویا ) :

صفحات داینامیک یا پویا برای سایت هایی مناسب بوده که نیاز به بروز رسانی زیاده داشته و می توان با ثبت نام کاربران در آن اطلاعات متفاوتی را به کاربران نمایش داد ، همچنین در این صفحات کاربران می توانند اطلاعات خود را در سایت وارد کنند در صورتی که این امکان در سایت های استاتیک وجود ندارد .

Home Page ( صفحه اصلی ) :
صفحه‌ی اصلی و ابتدایی یك وب سایت

Flash Site ( سایت فلش ) :

سایت فلش سایتی است که به به طور کامل یا در بعضی از صفحات آن از فایل های فلش استفاده شده است استفاده از این کار امروزه کاهش پیدا کرده است .

hTTP

مخفف پروتکل انتقال ابرمتن می باشد . HTTP مجموعه ای از قوانین برای انتقال  درخواست بین یک مرورگر اینترنت و یک وب سرور است.

HTTPS

HTTPS همانند HTTP پروتکل برای انتقال ابرمتن می باشد با این تفاوت که آن پروتکلی امن می باشد و این اتصال رمز گزاری شده است . انگیزه اصلی برای HTTPS احراز هویت از وب سایت  و حفاظت از حریم شخصی  است.

HTML (زبان نشانه گذاری ابر متن)
HTML در حقیقت زبان اصلی در طراحی وب سایت و ارتباط بین طراح و مرورگر وب است. امروزه از نسخه جدیدتر HTML که XHTML نام دارد استفاده می‌شود. با استفاده از کدنویسی صحیح و استاندارد XHTML، می‌توان اطمینان داشت که وب‌ سایت طراحی شده در مرورگرهای مختلف با کمترین مشکلات نمایش داده خواهد شد. HTML توسط تگ ها یا برچسب ها نوشته می شود .
CSS (شیوه نامه آبشاری)

شیوه نامه آبشاری (CSS) یک زبان شیوه نامه مورد استفاده ، برای توصیف یک سند نوشته شده در یک زبان نشانه گذاری در طراحی وب سایت  است. در واقع CSS برای تغییر رنگ بندی ، قالب بندی ، تغییر سایز و جلوه های تصویری کد های HTML به کار می رود .

در این مقاله تا حد امکان تلاش شده تا معانی واژه ها به زبان ساده بیان شود اصطلاحات دیگری نیز در طراحی وب سایت وجود دارد که در مقاله بعدی در سایت تجارت گستر شهریار به آن می پردازیم .امید است دانستن آنها باعث شوند دیدی بازتر به مقوله طراحی سایت داشته باشید . همچنین برای آشنایی بیشتر با مفاهیم طراحی سایت در تبریز می توانید با تجارت گستر شهریار در ارتباط باشید .

جلسه مشاوره ی رایگان

یک جلسه مشاوره ی رایگان مهمان ما باشید.

در این جلسه تمام نیازهای شما را بررسی میکنیم.

کنار شما هستیم تا بهترین تصمیم ها را با هم بگیریم.

با ما تماس بگیرید:

041-33355073

از طریق واتساپ با ما در ارتباط باشید:

    09145269199

× مشاوره رایگان از طریق واتساپ