توضیحات متا یا تگ متا دیسکریپشن چیست؟

متا دیسکریپشن چیست؟ (meta description)

سئو هر صفحه از سایت شما، به مسائل گوناگونی بستگی دارد. یکی از این مسائل که اهمیت بالایی هم برای گوگل دارد، توضیحات متا و سئو توضیحات متا است!

در این مقاله قصد داریم بعد از اینکه به شما توضیح دادیم تگ متا چیست، به سراغ آموزش نحوه نوشتن توضیحات متا دیسکریپشن رفته و در نهایت سئو کردن آن را هم آموزش دهیم. با ما همراه باشید:

 

هر متنی که درون این تگ قرار بگیرد (در ادامه نحوه نوشتنش را آموزش می دهیم) در صفحات جستجو به عنوان توضیحات هر صفحه از سایت شما نشان داده خواهد شد. دقیقا مثل تصویری که در پایین مشاهده میکنید:

خب تا اینجا با اینکه دیسکریپشن چیست آشنا شدیم. در ادامه به سراغ نحوه نوشتن تگ متا برویم و ببینیم که اصلا چطور باید آن را سئو کنیم.

نحوه نوشتن توضیحات متا

با اینکه توضیحات متا یک متن کوچک و نه چندان مهم به نظر میرسد، نوشتن آن قواعد مربوط به خودش را دارد. بعد از اینکه نحوه نوشتن توضیحات متا را آموزش دادیم، در مورد علت اهمیت آن هم صحبت می کنیم. به سراغ اولین نکته مهم برویم:

1_ طول توضیحات متا
توضیحات متای هر صفحه سایت شما مثل عنوان آن، دارای محدودیت تعداد کاراکتر برای نوشتن است. این یعنی نمیتوانید هر تعداد کلمه که دلخواهتان بود را در آن قرار بدهید، بلکه طبق قوانین گوگل در حال حاضر شما مجاز به نوشتن چیزی در حدود 160 کاراکتر متن در آن هستید. البته طول توضیحات متا در طی سالهای گذشته بارها تغییر کرده و ممکن است باز هم شاهد این تغییرات باشیم.

ارور 503 چیست و چگونه آن را برطرف کنیم؟

دقت کنید؛ در صورتی که توضیحات متای صفحه شما از طول کاراکتر تعیین شده تجاوز کند، قسمتی از متن آن حذف شده و به صورت 3 نقطه (…) در نتایج نمایش داده میشود.

2_ نوشتن توضیحات متای تکراری برای صفحات

یکی از اشتباهات رایج در سطح وب، نوشتن توضیحات متای تکراری برای همه صفحات وب سایت است. مثلا بعضی ازیک جمله ثابت مثل ((برای مطالعه این مقاله جذاب کلیک کنید)) را در بخش متای همه صفحات بارگذاری می کنند. این موضوع از نظر گوگل یک رفتار نامناسب در سئو سایت است.

خب، قبل از اینکه سراغ آموزش سئو meta description برویم، بهتر است با اهمیت استفاده از آن آشنا شویم:

اهمیت توضیحات متا

تا چند سال پیش، گوگل برای اینکه بتواند اعتبار صفحه سئو شده سایت شما را تشخیص دهد، به بررسی جزئیات آن مشغول میشد. مثلا بررسی میکرد که چگالی کلمات کلیدی صفحه شما چقدر است، آیا کلمه کلیدی در عنوان آن قرار دارد؟ متن متای آن چطور نوشته شده و…
اما با توجه به تکنیک هایی که وبمستران برای دور زدن گوگل استفاده کردند و مدتی این موتور جستجو و مخاطبانش را به دردسر انداختند (تکنیک های سئو کلاه سیاه که در مقاله مربوط توضیح داده شد) گوگل تصمیم گرفت برای بررسی اعتبار یک صفحه، به خود مخاطبان اعتماد کند! چطور؟

با بررسی 3 فاکتور:

نرخ کلیک: اینکه از هر صد یا هزار کاربری که در نتایج جستجو، سایتِ شما را در کنار وب سایت های دیگر میبینند، چه تعدادشان روی سایتتان کلیک میکنند.
نرخ پرش: اینکه چه تعداد از کاربران به محض ورود به سایت شما، به دلیل مشاهده محتوای بی کیفیت، سرعت پایین سایت و… سریعا از آن خارج میشوند.
زمان ماندگاری: اینکه کاربران بعد از ورود به سایت، چه مدت زمانی را در آن باقی می مانند و سایتتان چقدر برای آنها جذابیت دارد؟

 اما چه چیزی در نتایج جستجو باعث میشود کاربر روی وب سایتتان کلیک کند؟ 3 عامل:

اعتبار برند سایت شما، (این از مفاهیم سئو خارجی است)
عنوان صفحه،
متن توضیحات متا!

بنابراین توضیحات متای شما با ترغیب کاربر برای کلیک روی سایت، تاثیر غیرمستقیم اما مهمی در سئو وب سایت دارد.

سئو توضیحات متا

گوگل آخرین بار اعلام کرد که نوشتن توضیحات متای شما به صورت مستقیم روی سئو سایت تاثیر ندارد اما طبق تجربه میگویم این یک صحبت نه چندان معتبر است. در هر حال برای نوشتن توضیحات متا، اصول سئویی که در ادامه میگویم را به کار میبریم:

1_ جذاب بنویسید
مهم ترین نکته در سئو کردن تگ متا در سایت، نوشتن متن جذاب درون آن است. شما باید طوری این 160 کاراکتر متن را بنویسید که کمتای جذاب

ارزان،
تکنیک،
خاص،
متفاوت،
سریع،
و…
البته این کلمه ها برای نشان دادن ویژگی های صفحه شما به کاربر است نه اینکه قرار باشد به کمکشان کاربر را فریب بدهیم. مطمئنا در غیر اینصورت کاربر با خروج از صفحه و افزایش نرخ پرش، تاثیر به شدت بدی روی سئو سایت خواهد داشت.

2_ از کلمات کلیدی استفاده کنید
یک توضیحات متای سئو شده، باید دارای کلمه یا کلمات کلیدی باشد. شما میتوانید در عین حفظ جذابیت متن، از کلمه کلیدی اصلی در کنار کلمات کلیدی مرتبط در آن استفاده کنید.

پیشنهاد ما بین یک یا دو بار تکرار کلمه کلیدی و استفاده از یک یا دو کلمه کلیدی مرتبط در متن متا دیسکریپشن است. البته دقت کنید که انجام این کار باعث بهم خوردن جذابیت متن توضیحات متای صفحه نشود. همینطور مراقب طول متا باشید.

3_ اگر ایده ای ندارید، ننویسید!
ننوشتن متن توضیحات متا، از نوشتن یک توضیحات متای نامناسب، بهتر است! بنابراین پیشنهاد من و البته خود موتور جستجوی گوگل، این است که اگر ایده مناسبی برای نوشتن یک متن متا ندارید، آن را خالی بگذارید. در این حالت خود موتور جستجو اقدام به برداشتن قسمتی از متن صفحه به عنوان توضیحات متا میکند.

4_ نگران کلمات مرتبط نباشید
بعضی از کاربران سعی میکنند متن توضیحات متای صفحه خودشان را برای چند کلمه کلیدی مختلف سئو کنند. این موضوع در اغلب مواقع نتیجه ای جز نوشتن یک متن توضیحات بد ندارد.

در هر حال باید اشاره کنیم که گوگل گاها به دلخواه خود، توضیحات متای صفحاتتان را تغییر میدهد! این یعنی ممکن است نسبت به جستجوی کاربر، قسمت متفاوتی از متن را به او نمایش دهد که خودش تصور میکند برای او جذاب تر است. بنابراین شما تمرکز خودتان را روی سئو توضیحات متا برای کلمه کلیدی اصلی مقاله گذاشته و بقیه را به گوگل واگذار کنید.

آموزش تصویری نوشتن توضیحات متا در وب سایت

 

خب، در نهایت به سراغ آموزش متا دیسکریپشن در وب سایت برویم و ببینیم چطور باید متن توضیحات متای هر صفحه را بنویسیم؟

برای نوشتن توضیحات متا به بخش ویرایش صفحه مورد نظر بروید، در انتهای صفحه و در منو yoast، به تنظیمات اسنیپت وارد شوید:

 

 

همانطور که در تصویر بالا مشاهده میکنید، کادری برای نوشتن توضیحات متا قرار داده شده. شما باید متن مورد نظر خود را در آن بنویسید. دقت کنید که خط پایین کادر، نشان دهنده کاراکترهای لازم برای پر شدن توضیحات متاست. بهتر است متن را به اندازه ای بنویسید که این خط به رنگ قرمز درنیاید. در نهایت هم صفحه را ذخیره کنید.

برخی از سوالات رایج

متا دیسکریپشن چیست؟

متا دیسکریپشن (Meta Description) در واقع متا تگیست که در آن به توضیحات مختصری درباره موضوعیت صفحه می پردازیم. این توضیحات در صفحه نتایج جستجو و زیر عنوان صفحه قرار می گیرند.

در نوشتن توضیحات متا باید به چه نکاتی توجه کرد ؟
طول توضیحات متا

نوشتن توضیحات متای تکراری برای صفحات

اهمیت متا دیسکریپشن چیست ؟
توضیحات متای شما با ترغیب کاربر برای کلیک روی سایت، تاثیر غیرمستقیم اما مهمی در سئو وب سایت دارد.

 

جلسه مشاوره ی رایگان

یک جلسه مشاوره ی رایگان مهمان ما باشید.

در این جلسه تمام نیازهای شما را بررسی میکنیم.

کنار شما هستیم تا بهترین تصمیم ها را با هم بگیریم.

با ما تماس بگیرید:

041-33355073

از طریق واتساپ با ما در ارتباط باشید:

    09145269199

× مشاوره رایگان از طریق واتساپ